Yazı Detayı
10 Ekim 2018 - Çarşamba 19:31
 
NASIL BİR EĞİTİM?
NECMETTİN TÜRKEKUL
Eğitimci - Açı Okulları Kurucusu
 
 
4.N- Nerede öğreteceğiz? Sorusu bize eğitimin yapılacağı mekanı verir.

Tarihsel süreç bize eğitim mekanları büyüdükçe o mekanları kuran devletlerinde büyüdüğünü ve ihtişamlı bir görünüm kazandığını göstermiştir. Bu mekanlar hem ulemanın hem de talebenin en üst düzeyde eğitim ve öğretim gerçekleştirmesi düşünülerek planlanmış yerlerdir. Örneğin, Selçukluyu, Selçuklu yapan Nizamiye Medreseleri bu düşüncenin bir ürünüdür.

Nizamiye medreseleri, Büyük Selçuklular zamanında kurulan, vezir Nizamülmülk'ün adıyla anılan medreselerdir. En büyüğü, Bağdat'taki Medrese olup, İsfahan, Nişabur, Belh, Herat, Basra, Musul ve Amul'da bunun benzerleri yapılmıştır.

Nizamiye medreselerinin yerleşim planları oldukça sade ve kullanışlıdır. Ortada tüm dersliklerin açıldığı, aydınlatma ve sıcaklığı düzenleyen, bir iç avlu yer almakta böylece dersliklere çift yönlü aydınlatma imkanı sunmaktadır.

Bu medreselerde eğitim görenler ve eğitim verenler tüm zamanlarını burada ve bir arada geçirmekte, hem eğitim hem de öğretim uygun bir şekilde zamana yayılmaktadır.

Yine, Osmanlı’yı Osmanlı yapan da Fatih’in kurdurduğu Sahn-ı Semân medreseleridir. Fatih bu medreseleri zamanını aşacak nitelik ve özellikte kurdurmuştur. Bu mekanın kurulmasının ardından doğu ve batı dünyasının önde gelen ilim adamlarını İstanbul’a getirmek için çaba göstermiş, bir çok büyük alimi İstanbul’a getirmeyi de başaran Fatih’in kurduğu devlet felsefesi ile Osmanlı 250 yıl boyunca dünyaya hükmeden süper bir güce dönüşmüştür. Medreseyi kuran Fatih ise kendine bir oda bile tahsis ettirememiştir.

Osmanlı ne zaman ki eğitimi ikinci plana itmiş işte ondan sonra yıkılmaya mahkum olmuştur. Günümüzde Ortadoğu diye tanımlanan bölge Osmanlı bakiyesi olup son 250 yıl boyunca eğitimi eğitimcilere bırakmamış ve eğitim siyasetin tahakkümüne uğramıştır. Bu da Ortadoğu’daki tüm ülkeleri cahil halk yığınlarıyla doldurmuştur. Bu da ülkelerde eğitim kurum ve sistemleri insanı merkeze almayan ruhsuz kurumlar haline dönüşmüştür.

5.N-Ne zaman eğitim? Bize eğitimin zaman aralığını verir. Resulullah (SAV) in ifadesiyle “ beşikten mezara kadar eğitim “ modeli zaman sınırlamasının olmaması anlamına gelmektedir.

Günümüz modern yaşamı insanın sürekli farklı bilgileri kullanması gerekliliğini zorlamakta bu da insanın öğrenme sürecini sürekli hale getirmeyi kaçınılmaz kılmaktadır.

Eğitimi bir yaş aralığına sokmamakla birlikte özellikle çocuk ve genç yaşlarda temel kavramlar ve yeni şeyler öğrenmeyi öğretecek modeller geliştirilmeli ve kullanılmalıdır. Çocukluk çağında oyun ve deneyimlenecek öğrenme becerisi kazandırılmış öğrenciler ilerleyen yaşlarda akıl yürütme yetisi kazanmasını sağlayacak çalışmalar ile öğrenimlerine devam etmelidirler.

VE

son olarak 1. K- Eğitimi kim verecek? Bu soru bize eğitimi verecek kişinin niteliğini ifade etmektedir.

işte asıl meselede burada çıkmaktadır. Çünkü asıl eğitimi vermekle görevli olan kişilerin herkes tarafından kabul edilmiş nitelikleri yoktur. Öğretmenlerden herkes süpermenlik beklemekte sistemlerde var olan ya da meydana gelen aksamaların tamamının yükünü kaldırma görevi maalesef öğretmene yüklenmektedir.

Toplum ve devlet bir konsensus ile öğretmen tanımını doğru bir şekilde yapmalı. Belki de öğretmen adaylarının üniversite eğitimini tıp fakültesi niteliğinde ve zorluğunda olalıdır. Öğretmene toplumun biçtiği görev ve sorumluluk mutlaka nitelikli hale getirilmeli her önüne gelenin veya aklına esenin dövüp, dokunamayacağı saygın ve kanuni haklara sahip hale getirilmelidir.

Peki geleceğimizi şekillendirecek olan öğretmenlerimizden ne tür nitelikler beklemeliyiz?

1-ÖĞRETMEN, HAYAT TECRÜCESİNE SAHİP OLMALIDIR.

Öğretmen kendine emanet edilen küçük beyinleri şekillendirme görevini yerine getirmek için gerekli olan tecrübe ve birikime sahip olmalıdır.

2-ÖĞRETMEN, HER ÖĞRENCİYİ TANIMAK İÇİN AZAMİ UĞRAŞ VEREBİLMELİDİR. Öğrenci ayrımı yapmadan çocukların ilgi, bilgi ve becerilerini keşfedebilmeli, bunun için çocuğun yetişme ortamı ve aile yapısına kadar bir çok konuda bilgi sahibi olmalıdır.

3-KENDİNİN VE ÖĞRECİLERİNİN İNSANİ TARAFINI ÖNCELEYEBİLMELİDİR.

İnsani olmanın mutluluk verici bir şey olduğu çocuklara anlatabilen, aslolanın hata yapmamak değil hatadan dönebilmek olduğunu çocuklara öğretebilmelidir.

4-ÖĞRETMEN, ÖĞRENMEYE AÇIK OLMALIDIR.

Öğretmen herşeyi bilen değil bilmesi gerekeni bilendir. Ve de dünyada üretilmiş her tür bilgiyi bilmek zorunda değildir. Ancak konumunun gerektirdiği şeyleri öğrenmeye açık bir tutum içinde olmalı, Ben herşeyi bilirim tavrı yerine ben herşeyi öğrenebilirim tavrını benimsemelidir. Aksi öğretmeni gülünç duruma düşürebilir.

5-AÇIK FİKİRLİ OLMALIDIR.

Öğretmen fikri sabit olmamalı her duruma, zamana ve ana göre şekillenen yeni fikir ve görüşlere uyum sağlayabilmelidir. Vesselam.
 
Etiketler: NASIL, BİR, EĞİTİM?,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
12 Temmuz 2019
DOSDOĞRU OL!
09 Temmuz 2019
BİR GEZİNİN ANATOMİSİ
02 Temmuz 2019
İNSAN
27 Haziran 2019
MADDE # MANA 1
25 Haziran 2019
BOZULDU
20 Haziran 2019
NE YAPSIN?
17 Haziran 2019
OKU DEDEN GİBİ OL!
14 Haziran 2019
MEZUN ÖĞRENCİLERE
09 Haziran 2019
PAGAN İNANCI-ATEİZM VE VAHŞİ GELECEK
03 Haziran 2019
ÖZGÜRLÜK
27 Mayıs 2019
GELECEK ÜZERİNE DÜŞÜNMEK
24 Mayıs 2019
YİNE
23 Mayıs 2019
ÇAM KOZALAĞI VE GENÇLİK
16 Mayıs 2019
SEN DEĞİL MİSİN?
13 Mayıs 2019
ALGI HERŞEYDİR!
11 Mayıs 2019
OLMA
06 Mayıs 2019
TERÖRİZM İLE NASIL MÜCADELE EDİLİR?
26 Nisan 2019
HOŞGELDİNİZ
22 Nisan 2019
SENYORAJ HAKKI
18 Nisan 2019
UNUTTUK
15 Nisan 2019
EĞİTİM VE ÖĞRETİM ÜZERİNE
12 Nisan 2019
Necmettin Kuyucuy’a
08 Nisan 2019
BLOKCHAİN -İŞLEMİN NİKAHI
03 Nisan 2019
AŞKIN ELİNDEN
01 Nisan 2019
DÜŞÜNCE
29 Mart 2019
BATIL BATIYA
25 Mart 2019
DATAİZM
21 Mart 2019
FOBİNİZ İSLAM MI?
18 Mart 2019
ZAFERİ MUAZZAMA ÇANAKKALE
11 Mart 2019
YENİDEN BİZ OLABİLİR MİYİZ?
06 Mart 2019
EY GAFİL
04 Mart 2019
DİKKAT “DA VİNCi” ÇIKABİLİR
28 Şubat 2019
SAKIN UNUTMA
24 Şubat 2019
MUHASEBE
21 Şubat 2019
DİKKAT ET
18 Şubat 2019
ORYANTALİZM
13 Şubat 2019
BUNU BİL
11 Şubat 2019
DİJİTAL DERSHANE Mİ?
06 Şubat 2019
NEDENDİR?
04 Şubat 2019
YENİ SINAV SİSTEMİ
31 Ocak 2019
HATAYA DÜŞME
28 Ocak 2019
TEŞEKKÜRLER ÖĞRETMENİM
23 Ocak 2019
ANAM - BABAM’A ARZ-I HALİM
21 Ocak 2019
BÖLGESEL VE KÜRESEL DENKLEMDEKİ KİLİT ÜLKE İRAN
17 Ocak 2019
ACEP
13 Ocak 2019
FARKINDA MISINIZ! YENİ BİR DÜNYA DÜZENİ KURULUYOR.
09 Ocak 2019
MODERN DÜNYA DERLER NEREDE HANİ?
06 Ocak 2019
SOSYAL VARLIK OLARAK İNSAN
02 Ocak 2019
BİZE KALDI BU VATAN
29 Aralık 2018
DİKEY TARIM NE DEMEK?
26 Aralık 2018
ADEMOĞLU
24 Aralık 2018
AVRUPA KÜLTÜRÜNÜN KAYNAĞI: PAGANİZM
19 Aralık 2018
UZAK OLSUNLAR
16 Aralık 2018
TOPRAK KÜLTÜRÜ
12 Aralık 2018
HAK’IN RIZASI
09 Aralık 2018
YEMEN’İN HALLERİ
06 Aralık 2018
BİZDEKİ HALLER
02 Aralık 2018
VATAN PARÇASI KIBRIS
28 Kasım 2018
EYVAH CİHANDA YANGIN VAR
26 Kasım 2018
YAPAY ZEKA
22 Kasım 2018
AŞK DESTANI
19 Kasım 2018
STANFORD ÜNİVERSİTESİ VE SİLİKON VADİSİ
14 Kasım 2018
ÜÇ GÜNLÜK HİKAYE
11 Kasım 2018
TÜRKLERİN ÇEVREYLE İMTİHANI
08 Kasım 2018
HALİ NİCEDİR
03 Kasım 2018
ATEŞ KÜLTÜRÜ
31 Ekim 2018
DEMİŞLER
28 Ekim 2018
TARİH TEKERRÜR MÜ EDER?
24 Ekim 2018
DÜNYA DEDİĞİN
21 Ekim 2018
KUTULAR VE HAYAT
17 Ekim 2018
OĞUL
14 Ekim 2018
SİGARA VE DUMAN
05 Ekim 2018
ALLAHIN’IN SÖZÜ VAR
03 Ekim 2018
NASIL BİR EĞİTİM?
30 Eylül 2018
MERHABA
26 Eylül 2018
ÇİMENTOMUZ DOĞRULUK
Haber Yazılımı