Yazı Detayı
03 Ekim 2018 - Çarşamba 18:12
 
NASIL BİR EĞİTİM?
NECMETTİN TÜRKEKUL
Eğitimci - Açı Okulları Kurucusu
 
 
Şu haberi bir çoğumuz okumuşuzdur.

“Uluslararası eğitim değerlendirme testi pisa, 72 ülke ve ekonomik bölgede, 15 yaşındaki 540 bin öğrenci arasında yapıldı. Bu 72 ülke ve ekonomik bölgeden 35'ini Ortak Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı'nın (OECD) ülkeleri oluşturuyordu. Türkiye bu 72 ülke arasında Matematik ve Fen Bilimleri alanlarında 50. olurken, 32 (OECD) ülkesi arasında ise sonuncu oldu.”

Bu pisa sınavları 3 yılda bir yapılır ve öğrencilerin daha çok Matematik ve Fen Bilimleri alanlarında bilgisini ve kavramlar arası ilişki kurabilme yeteneğini ölçer. Bu sınav bir eğitim sınavı olmayıp tam anlamıyla öğrenim seviyesini ölçme sınavıdır. Öğrencilerin okulda aldıkları bilgilerin sorgulamasına ve kazanımların ne kadarını kullalanabildiğini tespite yarar.

Evet bu haberde adı geçen sınav bilgiyi ölçer ki bu da eğitim değil öğretimdir. Toplumda pek ayrımı yapılmasa da gerçekte var olan bir durum eğitim ve öğretimin farklılığıdır.

Özellikle 1960 tan sonra Milli Eğitim Bakanlığı adındaki “eğitim” yerini, eğitimin üzerine inşa edilmesi gereken, “öğretime” bırakmıştır. Bu yüzden tıp, mühendislik, hukuk vb. dillerini bilen ama gönül dilini bilmeyen nesillerimiz ortaya çıkmıştır. Bu sorun kaçınılmaz olarak şu sorunun sorulmasını zorunu kılar. Eğer yapılan iş eğitimi kapsamıyor ise nedir eğitim ve nasıl verilmelidir?

Tarih boyunca bir çok filozof eğitim modellemesi ve insan eğitimi üzerine kafa yormuş ve çeşitli teoriler geliştirmiştir. Günümüzde geliştirilen pek çok eğitim modelinin kökeni özellikle Sokrates ve onun öğrencileri olan Platon ile Aristoteles’e dayanmaktadır.

Özellikle Sokrates’in geliştirdiği insan ve erdem merkezli eğitim modeli öğrencileri tarafından ve günümüzde pek çok eğitimci tarafından önemsenerek geliştirilmeye çalışılmıştır. Günümüzde gelişmiş ülkelerin bir çoğunda bu modeli uygulanmaya devam edilmektedir.

Dünyada 1760 Sanayi inkılabından sonra, bilgiyi sorgulayıcı eğitim modeli sistemini uygulayan ülkeler oldukça başarılı olmuşlar ve gelişmişlerdir. Sorgulama sistematiğini göz ardı eden ve sadece bilgi kalıplarını ezberleten bizim gibi ülkeler ise pisa türü sınavlarda ve gelişme endeksinde gerilerde kalmaya mahkum olmuşlardır.

Aslında iyi bir haberci için vazgeçilmez bir yöntem olan 5N-1K modeli bugün gelişmiş ülkeler tarafından eğitim sistemine uygulanmaktadır. Bu sistem sorgulama modelleri oluşturmakta olup yetişen öğrenciler toplumun refahına katkı sağlamaktadır.

Gelişmiş ülkelerin uygulamakta olduğu bu sisteme yakından baktığımızda;

1.N- Eğitimde ne öğreteceğiz? sorusuna vereceğimiz cevaptır. Bu bize eğitimin amacını verecektir.

Eğitimin bireyler açısından amacı, gelecekte daha iyi ekonomik ve sosyal statüye sahip bir hayat sürme arzusudur. Bu da çocuklarımızı daha iyi bir üniversiteye gönderme isteğini tetiklemekte ve bunun için de bir konuyla ilgili beş şık arasında yer alan bir doğru cevabı bulma başarısını gösteren öğrenciler yetiştirmeyi başarı olarak kabul etmektedir.

Sadece kendine verilen öncüller kadar bilgiye sahip olan çocuklar, gerçek hayatın karmaşasıyla karşılaştığında işin içinden çıkabilme başarısını ortaya koyamamakta, çoğu zaman hatrı sayılan üniversiteleri bitiren öğrenciler sosyal hayatta aynı başarıyı gösterememektedir.

İşte bu yüzden öğrenciler ilk okuldan başlayarak teorik bilgilerle birlikte pratik hayatta da işine yarayacak, sanatsal, sportif ve kültürel bilgiler, geleceğin yetişkinlerine öğretilmelidir.

2.N-Nasıl öğreteceğiz? sorusunun cevabı bize öğretim yöntemini verecektir. Bunun için Sokrates’in tavsiyesi, doğru sorular sorarak gerçeği buldurma yöntemidir. En akılda kalıcı yöntem olan, buldurma yönteminde, öğrenciye doğru sorular sormayı ve bu sorulara doğru cevaplar vermeyi öğretir.

Aslolan şeyin sorulara cevap vermek olmadığını, doğru bilgiye ulaşmak için doğru soru sormayı öğrenmek gerektiğini çocuklarımıza öğretmeliyiz.

Kuranda yüzlerce kez tekrarlanan “akletmez misiniz?” sorusunun yer aldığı ayetin de bu şekilde karşılık bulması mümkün olacaktır.

Bu soruya verdiğimiz cevap, sorgulayıcı insanlar daha iyiyi arar ve her zaman topluma faydası olmaz, şeklinde ise işte o zaman maalesef yerimizde saymak kaçınılmaz olacaktır.

3.N-Neyle öğreteceğiz? sorusunun cevabı, eğitimde ihtiyaç duyulan araç, gereç ve yöntemlerin neler olduğunu ortaya koyar. Bu durum çok tartışılmaktadır. Bunun için bir çok yöntem arasında tercih yapan karar vericiler bir dönem parçadan bütünü gitmeyi, başka bir dönemde de bütünden parçayı kavratma yöntemini kullanmışlardır. Ancak hiç bir yöntem yeteri kadar uzun sür kullanılmadığı için ( ki eğitimdeki bir yöntem en az 80 yıl denenirse iyi ya da kötü diye ayrılabilir) hangisinin daha faydalı olduğuna karar vermek gerçekten zordur.

Yine günümüzde yeni bir tartışma da akıllı tahta ve bilgisayar sisteminin, kahraman kara tahtaya karşı verdiği mücadeledir. Hangisinin daha iyi olduğu noktasında, tartışmalar sürüp gitmektedir. Hangisi kazanır bilinmez amma kanımca kara tahta dikkat dağınıklığını en aza indirmesi açısından sanki bir adım önde yer almakta ve daha iyi öğretim yapılmasını sağlamaktadır.

Vesselam. (devam edecek...)
 
Etiketler: NASIL, BİR, EĞİTİM?,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
17 Haziran 2019
OKU DEDEN GİBİ OL!
14 Haziran 2019
MEZUN ÖĞRENCİLERE
09 Haziran 2019
PAGAN İNANCI-ATEİZM VE VAHŞİ GELECEK
03 Haziran 2019
ÖZGÜRLÜK
27 Mayıs 2019
GELECEK ÜZERİNE DÜŞÜNMEK
24 Mayıs 2019
YİNE
23 Mayıs 2019
ÇAM KOZALAĞI VE GENÇLİK
16 Mayıs 2019
SEN DEĞİL MİSİN?
13 Mayıs 2019
ALGI HERŞEYDİR!
11 Mayıs 2019
OLMA
06 Mayıs 2019
TERÖRİZM İLE NASIL MÜCADELE EDİLİR?
26 Nisan 2019
HOŞGELDİNİZ
22 Nisan 2019
SENYORAJ HAKKI
18 Nisan 2019
UNUTTUK
15 Nisan 2019
EĞİTİM VE ÖĞRETİM ÜZERİNE
12 Nisan 2019
Necmettin Kuyucuy’a
08 Nisan 2019
BLOKCHAİN -İŞLEMİN NİKAHI
03 Nisan 2019
AŞKIN ELİNDEN
01 Nisan 2019
DÜŞÜNCE
29 Mart 2019
BATIL BATIYA
25 Mart 2019
DATAİZM
21 Mart 2019
FOBİNİZ İSLAM MI?
18 Mart 2019
ZAFERİ MUAZZAMA ÇANAKKALE
11 Mart 2019
YENİDEN BİZ OLABİLİR MİYİZ?
06 Mart 2019
EY GAFİL
04 Mart 2019
DİKKAT “DA VİNCi” ÇIKABİLİR
28 Şubat 2019
SAKIN UNUTMA
24 Şubat 2019
MUHASEBE
21 Şubat 2019
DİKKAT ET
18 Şubat 2019
ORYANTALİZM
13 Şubat 2019
BUNU BİL
11 Şubat 2019
DİJİTAL DERSHANE Mİ?
06 Şubat 2019
NEDENDİR?
04 Şubat 2019
YENİ SINAV SİSTEMİ
31 Ocak 2019
HATAYA DÜŞME
28 Ocak 2019
TEŞEKKÜRLER ÖĞRETMENİM
23 Ocak 2019
ANAM - BABAM’A ARZ-I HALİM
21 Ocak 2019
BÖLGESEL VE KÜRESEL DENKLEMDEKİ KİLİT ÜLKE İRAN
17 Ocak 2019
ACEP
13 Ocak 2019
FARKINDA MISINIZ! YENİ BİR DÜNYA DÜZENİ KURULUYOR.
09 Ocak 2019
MODERN DÜNYA DERLER NEREDE HANİ?
06 Ocak 2019
SOSYAL VARLIK OLARAK İNSAN
02 Ocak 2019
BİZE KALDI BU VATAN
29 Aralık 2018
DİKEY TARIM NE DEMEK?
26 Aralık 2018
ADEMOĞLU
24 Aralık 2018
AVRUPA KÜLTÜRÜNÜN KAYNAĞI: PAGANİZM
19 Aralık 2018
UZAK OLSUNLAR
16 Aralık 2018
TOPRAK KÜLTÜRÜ
12 Aralık 2018
HAK’IN RIZASI
09 Aralık 2018
YEMEN’İN HALLERİ
06 Aralık 2018
BİZDEKİ HALLER
02 Aralık 2018
VATAN PARÇASI KIBRIS
28 Kasım 2018
EYVAH CİHANDA YANGIN VAR
26 Kasım 2018
YAPAY ZEKA
22 Kasım 2018
AŞK DESTANI
19 Kasım 2018
STANFORD ÜNİVERSİTESİ VE SİLİKON VADİSİ
14 Kasım 2018
ÜÇ GÜNLÜK HİKAYE
11 Kasım 2018
TÜRKLERİN ÇEVREYLE İMTİHANI
08 Kasım 2018
HALİ NİCEDİR
03 Kasım 2018
ATEŞ KÜLTÜRÜ
31 Ekim 2018
DEMİŞLER
28 Ekim 2018
TARİH TEKERRÜR MÜ EDER?
24 Ekim 2018
DÜNYA DEDİĞİN
21 Ekim 2018
KUTULAR VE HAYAT
17 Ekim 2018
OĞUL
14 Ekim 2018
SİGARA VE DUMAN
10 Ekim 2018
NASIL BİR EĞİTİM?
05 Ekim 2018
ALLAHIN’IN SÖZÜ VAR
30 Eylül 2018
MERHABA
26 Eylül 2018
ÇİMENTOMUZ DOĞRULUK
Haber Yazılımı