Yazı Detayı
15 Nisan 2019 - Pazartesi 22:23
 
EĞİTİM VE ÖĞRETİM ÜZERİNE
NECMETTİN TÜRKEKUL
Eğitimci - Açı Okulları Kurucusu
 
 
Eğitim tüm toplumu bir bütün olarak kavrayan ve mutlaka ahlak, erdem, inanç ve kültürü kapsayan bir mefkuredir. Hiçbir partinin, siyasi görüşün veya …izm’in insafına terk edilemeyecek kadar değerlidir. Bu nedenle Milli eğitim tüm toplumun, düşünce, kültür ve inanç sisteminin ortak ürünü olarak ortaya çıkmalıdır. Burada sizlere geçmişten günümüze birkaç bilim insanının eğitim üzerindeki düşüncelerini tartışmak istiyorum.

Bir çok bilim insanı aslında eğitim denen şeyin öğretim denen şeyden farklı olduğunu anlatmaya çalışmıştır. Örneğin Farabi’nin eğitim üzerine yazdığı “es Siyasetü’l Medeniye” adlı eserinde şunları söyler.

Farabi, öğretim için, İnsanların farklı durumlarda nasıl düşünmesi ve davranması gerektiğinin bilgisini verme durumudur. Bu durum çok ciddiye alınıp ta insanın şekillendirilmesinde en önemli şey haline getirilmesi toplumsal bir felakete yol açacaktır. Gerçekten de günümüzde tost yeyip test çözen çocuklar eğitimin yerine öğretimin ikame edilmesinin bir sonucudur.

Yine Farabi'ye göre, eğitim yaradılış yönünden insanda eksik bırakılan toplum içindeki davranışsal tutumları tamamlamak için yapılması gereken ahlaki, insani ve vicdani şekillendirme durumudur. Yine Farabi'ye göre;”yaradılış yönünden eksik olanlar, belli bir eğitim aldıkları zaman toplumsal manada ciddi bir seviyeye ulaşabilirler.

Ona göre ferdi eğiten üç tür eğitimci vardır.

Bunlardan birincisi ailedir, bu toplumun çekirdeği ve temelidir. İşte bu nedenle anne ve baba olacak insanların toplumsal ahlak ve erdemi içselleştirmesi kaçınılmazdır. Buradan bakıldığında toplumun ahlak ve erdem anlayışının bozulmasını önlemek için anne ve baba olacakların bu eğitimi en ince ayrıntısına kadar içselleştirmeli ve bunu yapmayanların anne-baba olmalarına izin verilmemelidir.

İkincisi alimlerdir ki onların eğitim seviyesi toplumun eğitim seviyesinin üzerinde olmak zorundadır. Eğitimi talep edeceklerin başvuracağı alimler mutlaka bu talebi yerine getirecek düzeyde yüksek hoşgörü ile alçak gönüllülüğe ve ilme sahip olmak zorundadırlar.

Üçüncüsü de Yöneticilerin eğitimidir ki en zor ve meşakkatli olan budur. Zira halk yönetilmek zorunda olan ve homojen değil hetrojen bir gruptur. İşte bu gruba doğru davranmayı öğretmek hem zor hem de zaman alıcı bir şeydir.

Farabi’nin eğitim üzerine söylediklerinde genellikle eğitim ile öğretimi ayırmayı tercih ettiği görülmekte olup öğretimin pekte önemsenmeye değmez bir şey olduğunu zire nasıl öğrenmesi gerektiğini bilen birinin istediği her şeyi öğrenebileceğini söylemiştir. Farabinin (870-950) yılları arasında yaşadığı ve fikirlerini bu dönemde vazettiği düşünülecek olursa aradan geçen bin yüz yıldan fazla süre içinde eğitim anlayışımızın hiçte iyi yönde gelişmemiştir.

Eğitim üzerine bir başka görüş sahibi de İbn-i Sinadır. Ona göre eğitim de tıpkı Farabi’de olduğu gibi ahlak ve erdem üzerine olan eğitimdir. İbn-i Sinaya göre eğitime alınacak çocuklar 0 yaşından 14 yaşına kadar temel bilgiler ile erdem ve ahlakı öğrenmelidir. Tabi bunları yaparken aşağıdaki şu kurallara da dikkat edilmelidir.

*Toplumun tüm statü ve seviyesindeki insanların çocukları, genel ahlak ve erdem üzerine mutlaka eğitilmelidir.
*Öğretmenler bu eğitimi verirken çocuğu en iyi şekilde tanımalı ve ona göre şekillendirmelidir.
*Çocuklar eğitilirken bu mutlaka kendi yaş grupları arasında olmalıdır.
*Çocukların istek ve ilgileri belirlenerek 12 yaşından sonra yapacağı iş ile ilgili öğretimler verilmeye başlanılmalıdır. Bundan önce ahlak ve erdemin üzerine eğitim tamamlanmalıdır.
*Çocukların oyunları gözlemlenmeli ve neye ilgileri varsa onun üzerinde geliştirilmeleri sağlanmalıdır.
*Çocuklara herhangi bir konuyla ilgili baskı uygulanması onların eğitimi içselleştirmelerinde çeşitli sıkıntılara yol açabilir.

Bu iki Türk-İslam aliminin ifadelerinden de anlaşılacağı gibi eğitim ile öğretim farklı şeylerdir. İşte bu neden ile Milli Eğitim Bakanlığının adı değiştirilmeli ve hatta iki bakanlığa bölünmelidir. Birinci bakanlık bugünkü adıyla kalmalı ve halkı anne - babalardan başlayarak, genel ahlaka uyan, erdem ve irfan sahibi, kul hakkını gözeten, yalan söylemeyen, haksızlık yapmayan ve kimseye zarar vermeyen insanlar yetiştirmeye odaklanmalıdır. Bu bakanlığın ilgileneceği yaş grubu daha çok 0 ila 12 yaş aralığı olmalı ve amacı iyi, çalışkan, dürüst, erdemli insan ve iyi vatandaş yetiştirmek olmalıdır.

İkinci bakanlık ise Milli Öğretim Bakanlığı olmalı ve tüm bilimsel, fikirsel ve teknik gelişmeleri, öğrencinin ilgisi ve yeteneğine göre, öğretilmelidir. Bu bakanlık daha çok çocukların 12 – 18 yaş arasında kalan bölümünün öğrenimini üstlenmelidir ve her iki bakanlık ta eğitim ve öğretimin meyvelerini çok uzun bir süreçte verebildiğinin bilincinde olarak 50-100 ve 150 yıllık, kısa – orta ve uzun vadeli eylem planları olarak ortaya koymalıdır. Yari eğitimi kısa sürede değiştirmekten kaçınılmalıdır. Aksi halde kuşaklar arasında çatışmalar kaçınılmaz olur. Vesselam
 
Etiketler: EĞİTİM, VE, ÖĞRETİM, ÜZERİNE,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
12 Temmuz 2019
DOSDOĞRU OL!
09 Temmuz 2019
BİR GEZİNİN ANATOMİSİ
02 Temmuz 2019
İNSAN
27 Haziran 2019
MADDE # MANA 1
25 Haziran 2019
BOZULDU
20 Haziran 2019
NE YAPSIN?
17 Haziran 2019
OKU DEDEN GİBİ OL!
14 Haziran 2019
MEZUN ÖĞRENCİLERE
09 Haziran 2019
PAGAN İNANCI-ATEİZM VE VAHŞİ GELECEK
03 Haziran 2019
ÖZGÜRLÜK
27 Mayıs 2019
GELECEK ÜZERİNE DÜŞÜNMEK
24 Mayıs 2019
YİNE
23 Mayıs 2019
ÇAM KOZALAĞI VE GENÇLİK
16 Mayıs 2019
SEN DEĞİL MİSİN?
13 Mayıs 2019
ALGI HERŞEYDİR!
11 Mayıs 2019
OLMA
06 Mayıs 2019
TERÖRİZM İLE NASIL MÜCADELE EDİLİR?
26 Nisan 2019
HOŞGELDİNİZ
22 Nisan 2019
SENYORAJ HAKKI
18 Nisan 2019
UNUTTUK
12 Nisan 2019
Necmettin Kuyucuy’a
08 Nisan 2019
BLOKCHAİN -İŞLEMİN NİKAHI
03 Nisan 2019
AŞKIN ELİNDEN
01 Nisan 2019
DÜŞÜNCE
29 Mart 2019
BATIL BATIYA
25 Mart 2019
DATAİZM
21 Mart 2019
FOBİNİZ İSLAM MI?
18 Mart 2019
ZAFERİ MUAZZAMA ÇANAKKALE
11 Mart 2019
YENİDEN BİZ OLABİLİR MİYİZ?
06 Mart 2019
EY GAFİL
04 Mart 2019
DİKKAT “DA VİNCi” ÇIKABİLİR
28 Şubat 2019
SAKIN UNUTMA
24 Şubat 2019
MUHASEBE
21 Şubat 2019
DİKKAT ET
18 Şubat 2019
ORYANTALİZM
13 Şubat 2019
BUNU BİL
11 Şubat 2019
DİJİTAL DERSHANE Mİ?
06 Şubat 2019
NEDENDİR?
04 Şubat 2019
YENİ SINAV SİSTEMİ
31 Ocak 2019
HATAYA DÜŞME
28 Ocak 2019
TEŞEKKÜRLER ÖĞRETMENİM
23 Ocak 2019
ANAM - BABAM’A ARZ-I HALİM
21 Ocak 2019
BÖLGESEL VE KÜRESEL DENKLEMDEKİ KİLİT ÜLKE İRAN
17 Ocak 2019
ACEP
13 Ocak 2019
FARKINDA MISINIZ! YENİ BİR DÜNYA DÜZENİ KURULUYOR.
09 Ocak 2019
MODERN DÜNYA DERLER NEREDE HANİ?
06 Ocak 2019
SOSYAL VARLIK OLARAK İNSAN
02 Ocak 2019
BİZE KALDI BU VATAN
29 Aralık 2018
DİKEY TARIM NE DEMEK?
26 Aralık 2018
ADEMOĞLU
24 Aralık 2018
AVRUPA KÜLTÜRÜNÜN KAYNAĞI: PAGANİZM
19 Aralık 2018
UZAK OLSUNLAR
16 Aralık 2018
TOPRAK KÜLTÜRÜ
12 Aralık 2018
HAK’IN RIZASI
09 Aralık 2018
YEMEN’İN HALLERİ
06 Aralık 2018
BİZDEKİ HALLER
02 Aralık 2018
VATAN PARÇASI KIBRIS
28 Kasım 2018
EYVAH CİHANDA YANGIN VAR
26 Kasım 2018
YAPAY ZEKA
22 Kasım 2018
AŞK DESTANI
19 Kasım 2018
STANFORD ÜNİVERSİTESİ VE SİLİKON VADİSİ
14 Kasım 2018
ÜÇ GÜNLÜK HİKAYE
11 Kasım 2018
TÜRKLERİN ÇEVREYLE İMTİHANI
08 Kasım 2018
HALİ NİCEDİR
03 Kasım 2018
ATEŞ KÜLTÜRÜ
31 Ekim 2018
DEMİŞLER
28 Ekim 2018
TARİH TEKERRÜR MÜ EDER?
24 Ekim 2018
DÜNYA DEDİĞİN
21 Ekim 2018
KUTULAR VE HAYAT
17 Ekim 2018
OĞUL
14 Ekim 2018
SİGARA VE DUMAN
10 Ekim 2018
NASIL BİR EĞİTİM?
05 Ekim 2018
ALLAHIN’IN SÖZÜ VAR
03 Ekim 2018
NASIL BİR EĞİTİM?
30 Eylül 2018
MERHABA
26 Eylül 2018
ÇİMENTOMUZ DOĞRULUK
Haber Yazılımı