Yazı Detayı
11 Şubat 2019 - Pazartesi 13:04
 
DİJİTAL DERSHANE Mİ?
NECMETTİN TÜRKEKUL
Eğitimci - Açı Okulları Kurucusu
 
 
Son günlerde medyada dijital dershane diye birşey olacağına dair haberler okuyoruz. Sayın MEB bakanı Ziya Selçuk’un 07.02.2019 tarihli gazetelerde dolaşan beyanı şöyle; “Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Meclis Milli Eğitim Komisyonu’nda yeni dönem projelerini anlattı. MEB, “sistem, öğretmen ve okul” odaklı çalışmalarda temel yapının “büyük dijital dönüşüm” olduğunu söyledi. Bakan Selçuk; “Sistemi dershane üzerinden yorumlamaktan kaçınıyoruz. Hemen gelecek hafta devreye sokabileceğimiz bir yazılım var. Bir video kütüphaneyle Türkiye’nin en iyi hocalarından derslere öğrenciler ulaşacak. 3 milyon öğrenci için kişiye özel yıllık takvim çıkarılması söz konusu olacak.

Çocuk bir soruyu çözemediğinde yazılım otomatik olarak, ‘Sen 7’nci sınıfta şu soruyu çözememiştin, burada bir problem var, önce bunu anlamalısın’ diye önüne getirecek. Anlamadığın konu neyse sayfasını önüne getiriyor. İster dershaneye gitsin(!) ister dağ başında olsun, Türkiye’nin en iyi hocalarından ders alma imkânı var” dedi.

Yanılmıyorsam daha önce dijital alanda dershane açan bir kaç kurum vardı. Bunların kimler olduğunu öğrenmek için Google’da bir tarama yapmak yeterlidir. Yanlış hatırlamıyorsam bir ara Türk Toplumunun vitamin diye bir uygulaması vardı. Yine Uğur yayınlarının kullandığı Raund adında bir uygulama daha vardı. Bildiğim kadarıyla bunlar sunucusunu pekte mutlu etmedi. Yani daha önce bu alana yatırım yapanlar hep zarar etti. Yanılmıyor isem Vitamin önce bağımsız olarak ortaya çıktı sonra da ttnet ile birleşti. Uğurunda raund ile çalışmayı bıraktığını biliyorum.

Bu sistem uygulanırsa benim görebildiğim beş ayrı zararı olur. Biliyoruz ki eğitimdeki zarar başka hiçbir iş kolundaki zarara benzemez. Zira telafisi bir iki neslin kaybolmasına yol açar. O nedenle özelde sayın bakan Ziya Selçuk’a ve genelde de tüm MEB karar alıcılarına acizane fikrimi ifade etmeyi bir vatandaşlık borcu olarak görüyorum.

1- Bu sistem, dershaneyi örgün eğitimden çıkarıp yaygın eğitime dönüştürmek gibi, kağıt üzerinde güzel bir amaca sahip. Hatta sayın bakan; “öğrencimiz, İster dershaneye gitsin ister dağ başında olsun, Türkiye’nin en iyi hocalarından ders alma imkanına sahip.” diyerek buna değiniyor. Ancak sistem çok fazla sayıda dersten ve çoktan seçmeli sorulardan oluştuğu için eğitim adın da bir gelişme sağlamayacak. Zira soru sorulan dersler üzerindeki baskı devam edeceğinden öğrenci bilgiyi kullanmayı değil ezberlemeyi tercih edecektir. Böyle bir tercih ise çağın ihtiyacı olan nesiller yetiştirme imkanını ortadan kaldıracaktır.

2-Bu sistemde sınav ve dershane kavramı ortada durdukça çocuklar dijital dershane ile yetinmeyip özel derse devam edecek, bu dersleri de okul hocalarından ya da piyasadan alacaklardır.

Bu durumda öğrenci ya okul hocalarından ya da piyasa hocalarından ders alacaktırlar. Okul hocaları, öğrenci kendinden dersi para karşılığı alsın diye, derste dersi ya anlatmayacak veya çocukları zorlayacak böylece sistem eskisinden pekte bir fark olmayacaktır. Piyasadan hocalarından ders alınması durumunda da merdiven altı dersaneler varlığını sürdürecektir.

3- Öğrenci, çoktan seçmeli bu tür sınavlar için kendilerini dijital ortamlara, tv, internet, tablet akıllı telefon gibi uygulamalara kapatması ve yapabildiği kadar konu tekrarı, şablon ezberi ve test çözmesi gereklidir. Öğrenci başarısı için dikkat dağıtan bu unsurlardan kendini soyutlamalıdır. Hatta birçok veli sınav dönemlerinde dijital platformlar ile öğrencinin bağını keser. Bu çocuklar da sınavda daha başarılı olurlar. Oysa bu uygulama ile çocuklar dijital ortamda uzun süre kalmak zorunda kalacaklardır. Elinizi vicdanınıza koyup söyleyin siz olsanız bu durumda ders mi çalışılırdınız yoksa oyun mu oynardınız. Benim bildiğim öğrenci tabiki oyunu seçer ancak veli maalesef bunu kontrol edemeyecek ve öğrencinin öğrenmek için geçireceği dönem heba olacaktır.

4- Bu dijital dershanenin tabidir ki bir maliyeti olacaktır. Bu maliyet veliden alınırsa eşitlik ilkesine aykırı bir durum oluşacaktır. Bu durumda sistem maliyetini Milli Eğitim Bakanlığı karşılayacaktır. Daha baştan çok bir anlamı ve başarı getirisi olmayacak bu sistem için verilecek olan para maalesef boşa gitmiş olacaktır.

5-Bu sistem yine test çözen tost yiyen çocuklar üretecek ve sınavı kazanan öğrencilerin üniversite bitirse bile hayat mücadelesinde çokta önlere çıkma imkanı olmayacak Bunların hepsinin sonucunda sistem sadece akademik başarıya odaklı insan yetiştirme gayretinde olacağı için birçok öğrenci heba olacaktır.

Neden ise eğitim sadece akademik başarıyı önceleyen bir odaklanma ile tek yönlü bakış açısına sahip bulunmaktadır. Zira akademik başarı tüm öğrencilerin yalnızca onda birinin sorunudur. Geri kalan yüzde doksanlık bölümün sorunları nedense hiç gündeme gelmemektedir. Bu ülkede meslek liselerindeki öğrencilerin yaşadıkları hiç mi sorun yokmuş gibi davranılıyor. Onların durumları çok mu güllük gülistanlıktır.

Ülkede meslek lisesi mezunları da üniversite kapısını bir kurtuluş olarak görmekte. Oysa sanayici, esnaf ve diğer birçok alanda ara eleman bulunamıyor. Herkes üniversite okuduğunda doğal olarakta atama bekliyor.

Son olarak bir hikayeyle yazıyı bitirelim.

Zamanın birinde devlete ait bir hayvan çiftliği satılmak istenir ve satışa çıkarılır ama kimse talip olmaz. Ancak devlet kararlıdır satmaya. Yöneticiler ne yapalım diye düşünürlerken içlerinden biri der ki;

- Orada çalışan çiftçilere, çiftliği 1000 tl karşılığı satalım ve üretim devam etsin.’ der. Diğerleri de bunu kabul eder ve durum çiftçilere bildirilir. Tüm çiftçiler bu duruma çok sevinir. Sonunda çiftlik 1000 tl karşılığında çiftçilere devredilir.

Öbür gün tüm çiftçiler işe iki dirhem bir çekirdek gelir. İstisnasız hepsi patronluk havasına girmiştir. Saat ilerler ama işler ortada durur ve kimse bunu umursamaz.

İneklerin sağım vakti geldiği halde hiç bir şey yapılmadığını gören biri kulaklara küpe olacak olan şu cümleyi söyler.

Oğlum Mehmet; sen ağa ben ağa inekleri kim sağa.

Tüm okulları akademik başarıya endeksli çalıştırmakta bu da herkesin ağa olmasını sağlamak anlamına gelmektedir. Sahi herkes ağa ise inekleri kim sağacak?

Devlete atananlar da rantabl üretkenlik gösteremediği için maalesef ülke üretim sıkıntısı yaşıyor. Bu kısır döngüyü kırmanın yolu daha çok üretime yönelik yatırım ve bu alanın ihtiyaç duyduğu ara elemanı yetiştiren bir eğitim sistemi kurmaktan geçiyor.

Vesselam.
 
Etiketler: DİJİTAL, DERSHANE, Mİ?,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
22 Nisan 2019
SENYORAJ HAKKI
18 Nisan 2019
UNUTTUK
15 Nisan 2019
EĞİTİM VE ÖĞRETİM ÜZERİNE
12 Nisan 2019
Necmettin Kuyucuy’a
08 Nisan 2019
BLOKCHAİN -İŞLEMİN NİKAHI
03 Nisan 2019
AŞKIN ELİNDEN
01 Nisan 2019
DÜŞÜNCE
29 Mart 2019
BATIL BATIYA
25 Mart 2019
DATAİZM
21 Mart 2019
FOBİNİZ İSLAM MI?
18 Mart 2019
ZAFERİ MUAZZAMA ÇANAKKALE
11 Mart 2019
YENİDEN BİZ OLABİLİR MİYİZ?
06 Mart 2019
EY GAFİL
04 Mart 2019
DİKKAT “DA VİNCi” ÇIKABİLİR
28 Şubat 2019
SAKIN UNUTMA
24 Şubat 2019
MUHASEBE
21 Şubat 2019
DİKKAT ET
18 Şubat 2019
ORYANTALİZM
13 Şubat 2019
BUNU BİL
06 Şubat 2019
NEDENDİR?
04 Şubat 2019
YENİ SINAV SİSTEMİ
31 Ocak 2019
HATAYA DÜŞME
28 Ocak 2019
TEŞEKKÜRLER ÖĞRETMENİM
23 Ocak 2019
ANAM - BABAM’A ARZ-I HALİM
21 Ocak 2019
BÖLGESEL VE KÜRESEL DENKLEMDEKİ KİLİT ÜLKE İRAN
17 Ocak 2019
ACEP
13 Ocak 2019
FARKINDA MISINIZ! YENİ BİR DÜNYA DÜZENİ KURULUYOR.
09 Ocak 2019
MODERN DÜNYA DERLER NEREDE HANİ?
06 Ocak 2019
SOSYAL VARLIK OLARAK İNSAN
02 Ocak 2019
BİZE KALDI BU VATAN
29 Aralık 2018
DİKEY TARIM NE DEMEK?
26 Aralık 2018
ADEMOĞLU
24 Aralık 2018
AVRUPA KÜLTÜRÜNÜN KAYNAĞI: PAGANİZM
19 Aralık 2018
UZAK OLSUNLAR
16 Aralık 2018
TOPRAK KÜLTÜRÜ
12 Aralık 2018
HAK’IN RIZASI
09 Aralık 2018
YEMEN’İN HALLERİ
06 Aralık 2018
BİZDEKİ HALLER
02 Aralık 2018
VATAN PARÇASI KIBRIS
28 Kasım 2018
EYVAH CİHANDA YANGIN VAR
26 Kasım 2018
YAPAY ZEKA
22 Kasım 2018
AŞK DESTANI
19 Kasım 2018
STANFORD ÜNİVERSİTESİ VE SİLİKON VADİSİ
14 Kasım 2018
ÜÇ GÜNLÜK HİKAYE
11 Kasım 2018
TÜRKLERİN ÇEVREYLE İMTİHANI
08 Kasım 2018
HALİ NİCEDİR
03 Kasım 2018
ATEŞ KÜLTÜRÜ
31 Ekim 2018
DEMİŞLER
28 Ekim 2018
TARİH TEKERRÜR MÜ EDER?
24 Ekim 2018
DÜNYA DEDİĞİN
21 Ekim 2018
KUTULAR VE HAYAT
17 Ekim 2018
OĞUL
14 Ekim 2018
SİGARA VE DUMAN
10 Ekim 2018
NASIL BİR EĞİTİM?
05 Ekim 2018
ALLAHIN’IN SÖZÜ VAR
03 Ekim 2018
NASIL BİR EĞİTİM?
30 Eylül 2018
MERHABA
26 Eylül 2018
ÇİMENTOMUZ DOĞRULUK
Haber Yazılımı